آموزش طراحی مانکن چرخشی | طراحی فیگور درجسچر و حالت های مختلف

درس 4 : طراحی مانکن چرخشی

آموزش طراحی جسچر فیگور : طراحی مانکن چرخشی و فیگور در حالتهای مختلف

سلام دوستان، به چهارمین درس از آموزش آنلاین طراحی  لباس خوش آمدید. امروز نحوه طراحی مانکن چرخشی یاد خواهید گرفت. منظور از مانکن چرخشی، طراحی فیگور در حالتها و جسچر (ژست) های مختلف است. برای نمایش جزئیات لباس به این فیگور نیاز خواهید داشت.  پس اگر دروس قبلی ( مانکن از روبه رو، مانکن از پشت، نحوه طراحی دست) را مطالعه و تمرین کرده اید، مداد و کاغذ را بردارید و همراه با من مراحل زیر را برای کشیدن فیگور دنبال کنید.

مراحل طراحی مانکن چرخشی

  • طراحی را با کشیدن خط تقارن آغاز می کنیم. پس خط صافی با کمی فاصله از بالا و پایین صفحه بکشید و آن ر به 8.5 قسمت مساوی تقسیم کنید.
  • برای کشیدن مانکن چرخشی از کمر شروع می کنیم. فاصله مابین کمر تا شانه را با مداد اندازه گیری کنید. با جهت دلخواه مداد را بچرخانید و علامت بزنید. نقطه کمر را به این نقطه وصل کنید. بدین ترتیب خط تقارن بالاتنه جابه جا میشود.
  • خط سرشانه را عمود بر خط تقارن جدید با عرض 2، عرض سر بکشید.
  • در نقطه کمر، عمود بر خط تقارن بالاتنه خط کمر را با عرض 1، عرض سربکشید.
آموزش طراحی جسچر فیگور : مرحله اول طراحی مانکن چرخشی
  • حالا باید خط تقارن پایین تنه، مابین کمر و باسن را مشخص کنید. دوباره از نقطه 3، خطی به طول 1 طول سر، با زاویه دلخواه بکشید. این خط وسط مابین کمر باسن است.

نکته : برای اینکه فیگور شما ایستایی داشته باشید باید خط کمر و شانه با هم زاویه بسازند. یعنی اگر انحنای خط شانه به سمت چپ بود، شیب خط باسن باید در جهت مخالف باشد.

  • عمود بر خط تقارن پایین تنه، خط باسن را با طول 2 عرض سر بکشید.
  • حالا نقاط را به هم وصل کنید.
آموزش طراحی جسچر فیگور : مرحله دوم طراحی مانکن چرخشی
  • خط سینه رادر 1/3 اول بالاتنه بکشید.
  •  انتهای دنده و شروع برجستگی استخوان لگن (1/3 بالا و پایین خط کمر) را با خط مشخص کنید. خطوط بین این دو خط را پاک کنید.
  • خط وسط گردن را با طول 1/2 طول سر در جهت و شیب دلخواه رسم کنید.
  • حالا سر با همان اصولی که در طراحی تمام رخ شرح داده شده بکشید.
آموزش طراحی جسچر فیگور : مرحله سوم طراحی مانکن چرخشی

اصول طراحی پای فیگور

طراحی پای ایستا

برای طراحی این مانکن، پای ایستا را روی خط وسط طراحی و پای دیگر را با کمی فاصله از خط ایستا طراحی خواهیم کرد. پس مراحل زیر را برای طراحی پای مانکن چرخشی انجام دهید.

نکته : پایی که خط باسن آن بالاتر است، پای ایستا نامیده می شود.  وزن بدن روی این پا قرار دارد.  برای اینکه تعادل حفظ شودیا باید پای ایستا در وسط بدن قرار گیرد و یا اینکه هر دو پا فاصله یکسانی از خط ایستا داشته باشند. برای طراحی لباسهای اسپورت بهتر است هر دو پا را با فاصله یکسان از خط وسط طراحی کنید. اما برای لباسهای رسمی مثل لباس شب، بهتر است پای ایستا روی خط وسط قرار گیرد. بدین ترتیب پیچش بدن بیشتر شده و عشوه مانکن بیشتر خواهد شد.

  • برای مشخص شدن جهت پا، از مفصل زان خط صافی تا خط تقارن بکشید.
  • از مفصل ران به اندازه 2 طول سر پایین آمده و در این نقطه دایره مفصل زانو را بکشید.
  • از مفصل زانو 2، به اندازه 2 طول سر پایین آمده و دایره مفصل مچ پا را بکشید.
  • حالا مانند مانکن تمام رخ، فرم استکلتی پا را کامل کنید.
  • رویه پا را به اندازه 1/2 طول سر بکشید.
    نکته: هر چه پاشنه کفش بلندتر باشد باید رویه پا بلندتر کشیده شود.
آموزش طراحی جسچر فیگور : مرحله چهار طراحی مانکن چرخشی

طراحی پای غیر ایستا

  • برای این فیگور،قرار است پای مقابل با کمی فاصله از پای ایستا کشیده شود. پس از انتهای خط باسن خط صافی تا محل دلخواه بکشید.
  • برای پیدا کردن محل زانو، از بالای مفصل ران به اندازه 2 طول سر پایین آمده و علامت بزنید. دایره مفصل ران بالای محل علامت زده بکشید.
    نکته : اگر محل علامت زده را مرکز دایره مفصل ران قرار دهید ران بلندتر از حالت طبیعی خواهد شد. پس حتما مفصل را بالای محل علامت زده بکشید.
  • مفصل مچ پا را نیز به اندازه 2 طول سر پایین تر از مفصل زانو بکشید.
  • حالا فرم اسکلتی پای غیر ایستا را کامل کنید.
آموزش طراحی جسچر فیگور : مرحله پنج طراحی مانکن چرخشی
آموزش طراحی جسچر فیگور : مرحله 6 طراحی مانکن چرخشی

نحوه طراحی دست فیگور در حالتهای مختلف

  • اندازه برابر طول بالاتنه است پس مفصل بازو را در محل دلخواه با فاصله 1.5 طول سر از مفصل سرشانه بکشید.
  • اندازه ساق دست، نیز برابر 1 طول سر است. پس مفصل مچ دست را در محل دلخواه با فاصله 1 طول سر از مفصل بازو بکشید.

نکته : اگر دست به سمت بالا حرکت کند مفصل سرشانه نیز به سمت بالا می چرخد. پس اگر می خواهید دست را بالا بکشید باید مفصل سرشانه را روی خط شانه بکشید. زیرا هنگام  ماهیچه ای کردن باید برجستگی مفصل کشیده شود.

نحوه ماهیچه ای کردن مانکن چرخشی

  • از گردن تا شانه را بکشید.
  • چال گردن و برجستگی استخوان ترقوه را بکشید.
  • ابتدا قسمت بیرونی دست را نزدیک خط اسکلتی بکشید. سپس قسمت داخلی دست را بکشید.
  • فرم سینه را بصورت نیم دایره بکشید.
  • فاصله مابین دو ذوزنقه بالا تنه و پایین تنه را کمی به سمت داخل انحنا دهید.
  • خط مایو را بکشید.
  • پاها را به همان روشی که در مانکن روبه رو توضیح داده شد ماهیچه ای کنید.
  • محل زانو را با )( مشخص کنید.
آموزش طراحی جسچر فیگور : مرحله 7 نحوه ماهیچه ای کردن مانکن چرخشی
آموزش طراحی جسچر فیگور : مرحله 8 نحوه ماهیچه ای کردن مانکن چرخشی

مطالب مرتبط

گذاشتن یک دیدگاه